Skip to main content

Optimaliseer je website door middel van SEO

Als je nadenkt over je website en over internet, dan ben je vast de afkorting SEO al tegengekomen. Wat betekent SEO nu precies? SEO staat voor search engine optimisation, dat wil zeggen: het zo goed mogelijk vindbaar maken van jouw website via bijvoorbeeld Google of Bing. Hieronder beschrijven we enkele tips waar je alvast rekening mee kunt houden bij het bouwen van je website.

Lees onze tips
BeeWebdesign - WordPress-websites op maat

Je website volgooien met keywords

Nee, dat moet je dus juist niet doen. Je helpt jezelf (en de vindbaarheid van je website) niet door heel veel keywords oftewel trefwoorden in je website te plaatsen. Er is een enorme concurrentie op losse populaire keywords. Dat wordt in de online marketing ook wel ‘short tail’ genoemd. Het zijn woorden waar heel veel op gezocht wordt, zoals ‘fiets kopen’, ‘laptop bestellen’, enz. Het is meestal moeilijk je hierop te onderscheiden, en dus kwam er steeds meer aandacht voor de ‘long tail’ zoekopdrachten. Daarbij kun je woorden toevoegen om de resultaten specifieker te maken.

Kies nuttige woorden

Het moeten geen nutteloze woorden zijn, zoals bijvoorbeeld ‘online laptop kopen’, want dat spreekt al voor zich en je krijgt er waarschijnlijk dezelfde resultaten mee als ‘laptop kopen’. Maar denk aan nuttige toevoegingen zoals ‘laptop voor tekstverwerken’ of ‘Gazelle mamafiets’ of ‘roze fiets voor meisjes’

Schrijf voor de klant

Kies woorden of korte zinnen die in jouw branche en voor jouw product of dienst relevante resultaten opleveren voor mogelijke afnemers van wat je aanbiedt. En denk eraan dat je niet schrijft voor de keywords! Je schrijft informatie waar een potentiële klant wat aan heeft. Een oplossing, een tip, iets waardoor je bezoeker overtuigd raakt dat jij dé persoon met kennis van zaken bent.

Een snippet, wat is dat en hoe werkt het?

Voordat we het over snippets zelf gaan hebben, moeten we eerst kort stilstaan bij zoekintentie. Zoekintentie is de intentie, ofwel de bedoeling, die een gebruiker van het internet heeft als hij/zij iets opzoekt. De zoekintentie is niet altijd duidelijk uit de zoekopdracht. Denk bijvoorbeeld aan ‘pannenkoeken eten’. Het zou kunnen dat iemand pannenkoeken in een restaurant wil gaan eten. Of dat iemand thuis pannenkoeken wil gaan bakken. De zoekintentie zit dus vaak wat dieper verborgen.

Aansluiten bij de vraag

Google heeft als doel de bezoeker de resultaten te tonen die het best aansluiten bij de vraag uit de zoekopdracht. Je moet dus proberen te bedenken wat de vraag is die iemand zou stellen en daar het antwoord op formuleren. Jouw content komt hoger in Google als het relevant informatie is waar een zoekopdracht mee beantwoord kan worden. Probeer jezelf dus te verplaatsen in jouw potentiële klant. Wat zou die klant als vraag in zijn hoofd hebben of intypen in Google en hoe kun jij het antwoord (de oplossing, jouw product of dienst) daarop zijn?

De snippets dus

Een van de manieren waarop Google dit soort relevante antwoorden presenteert zijn snippets. Het zijn kleine samenvattingen van uitgebreidere informatie van een website die Google relevant vindt. Zoek bijvoorbeeld maar een op ‘Wat eet een koe’. Google geeft dan een samenvatting weer van de tekst op een website met het meest relevante antwoord op die vraag. Schrijf je pagina’s dus op een manier die de lezer informeert, die hem/haar van relevante informatie voorziet. Geef deze informatie weer op een duidelijke wijze, met gebruik van kopjes, alinea’s en veelgestelde vragen.

Opkomst van gesproken zoekopdrachten

Omdat steeds meer apparaten slim worden (‘smart’) en beschikken over bediening met je stem, verandert langzaam ook de manier waarop mensen informatie opzoeken. Kon je vroeger alleen maar een zoekopdracht intypen, nu kun je gewoonweg een vraag stellen aan je smartphone of slimme speaker. Denk hierbij aan Siri op de Apple telefoons en Google Assistent op slimme speakers als de Google Home.

Vraag en antwoord

Moet je nu opeens je hele website en content omgooien? Nee, dat niet. Maar je moet wel in gedachten houden hoe mensen nu en in de nabije toekomst gaan zoeken naar antwoorden op hun vraag. In plaats van ‘openingstijden Albert Heijn’ stelt men nu de vraag: ‘Tot hoe laat is de Albert Heijn open?’ en Google zoekt dan (vaak ook middels locatiebepaling) de openingstijden van het dichtstbijzijnde filiaal op.

Relevant blijven

Probeer dit in je achterhoofd te houden als je content schrijft. Maak bijvoorbeeld kopjes aan waarin je een vraag stelt en geeft daaronder het antwoord weer. Zoals eerder vermeld noemen we dat soort lijstjes soms ook wel veelgestelde vragen of in het Engels FAQ (frequently asked questions). Bedenk altijd dat je probeert je potentiële klant te helpen met relevante informatie en schrijf vanuit de klantbehoefte.

Snelle weergave en optimalisatie

Naast het op orde hebben van de content (inhoud) van je webpagina’s, is het belangrijk om te zorgen dat de informatie snel op het scherm van de gebruiker verschijnt. Je moet rekening houden met zoekopdrachten via zowel de laptop of pc (groot scherm) als een klein apparaat (compact scherm). Hierbij spelen een aantal factoren een rol.

Responsief ontwerp

Maak je website responsief. Dat wil zeggen dat de webpagina’s zich automatisch aanpassen naar de afmetingen van het scherm van het apparaat waarop de bezoeker je website bezoekt. Op een smartphone wordt dat dus een compacter menu en staat de informatie onder elkaar, waarbij de bezoeker naar beneden scrolt om de pagina te lezen. Is je website nog niet responsief? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op voor een vernieuwd ontwerp.

Optimaliseren

Door gebruik te maken van plug-ins, of een geoptimaliseerd thema (sjabloon) kun je zorgen voor een zo compact mogelijke code. Hoe compacter de code, hoe sneller je website laadt. Daarnaast kun je ook afbeeldingen aanpassen. Gebruik geen te grote afbeeldingen, maar comprimeer ze, zodat ze sneller geladen worden. Vroeger gebruikte men veel ’toeters en bellen’ op websites, zoals sliders (diavoorstellingen) bovenaan, maar tegenwoordig geldt ‘less is more’. Voeg niet te veel overbodige ballast toe, maar focus je op de content en informatie die voor jouw potentiële klant/bezoeker van je website relevant is.