Optimaliseer je WordPress-website voor SEO

Aanbevelingen om je website vindbaar te maken (SEO-optimalisatie)

Als je nadenkt over je website en over internet, dan ben je vast de afkorting SEO al tegengekomen. Wat betekent SEO nu precies? SEO staat voor search enging optimisation, dat wil zeggen: het zo goed mogelijk vindbaar maken van jouw website via bijvoorbeeld Google of Bing. Hieronder beschrijven we enkele tips waar je alvast rekening mee kunt houden bij het bouwen van je website. Heb je hier hulp bij nodig of wil je een hele nieuwe website? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op om te bespreken wat we voor je kunnen doen!

1. Je website volgooien met keywords

Nee, dat moet je dus juist niet doen. Je helpt jezelf (en de vindbaarheid van je website) niet door heel veel keywords oftewel trefwoorden in je website te plaatsen. Er is een enorme concurrentie op losse populaire keywords. Dat wordt in de online marketing ook wel ‘short tail’ genoemd. Het zijn woorden waar heel veel op gezocht wordt, zoals ‘fiets kopen’, ‘laptop bestellen’, enz. Het is meestal moeilijk je hierop te onderscheiden, en dus kwam er steeds meer aandacht voor de ‘long tail’ zoekopdrachten. Daarbij kun je woorden toevoegen om de resultaten specifieker te maken.

Het moeten geen nutteloze woorden zijn, zoals bijvoorbeeld ‘online laptop kopen’, want dat spreekt al voor zich en je krijgt er waarschijnlijk dezelfde resultaten mee als ‘laptop kopen’. Maar denk aan nuttige toevoegingen zoals ‘laptop voor tekstverwerken’ of ‘Gazelle mamafiets’ of ‘roze fiets voor meisjes’. Kies woorden of korte zinnen die in jouw branche en voor jouw product of dienst relevante resultaten opleveren voor mogelijke afnemers van wat je aanbiedt.

BeeWebdesign: betaalbare en professionele WordPress-websites
BeeWebdesign: betaalbare en professionele WordPress-websites

2. Een snippet, wat is dat en hoe werkt het?

Voordat we het over snippets zelf gaan hebben, moeten we eerst kort stilstaan bij zoekintentie. Zoekintentie is de intentie, ofwel de bedoeling, die een gebruiker van het internet heeft als hij/zij iets opzoekt. De zoekintentie is niet altijd duidelijk uit de zoekopdracht. Denk bijvoorbeeld aan ‘pannenkoeken eten’. Het zou kunnen dat iemand pannenkoeken in een restaurant wil gaan eten. Of dat iemand thuis pannenkoeken wil gaan bakken. De zoekintentie zit dus vaak wat dieper verborgen.

Google heeft als doel de bezoeker de resultaten te tonen die het best aansluiten bij de vraag uit de zoekopdracht. Je moet dus proberen te bedenken wat de vraag is die iemand zou stellen en daar het antwoord op formuleren. Jouw content komt hoger in Google als het relevant informatie is waar een zoekopdracht mee beantwoord kan worden. Probeer jezelf dus te verplaatsen in jouw potentiële klant. Wat zou die klant als vraag in zijn hoofd hebben of intypen in Google en hoe kun jij het antwoord (de oplossing, jouw product of dienst) daarop zijn?

Een van de manieren waarop Google dit soort relevante antwoorden presenteert zijn snippets. Het zijn kleine samenvattingen van uitgebreidere informatie van een website die Google relevant vindt.

BeeWebdesign: betaalbare en professionele WordPress-websites

Hierboven zie je een snippet dat getoond werd na een zoekopdracht ‘Hoe bak ik een pannenkoek’. Google geeft dan een samenvatting weer van de tekst op een website met het meest relevante antwoord op die vraag. Schrijf je pagina’s dus op een manier die de lezer informeert, die hem/haar van relevante informatie voorziet. Geef deze informatie weer op een duidelijke wijze, met gebruik van kopjes, alinea’s en veelgestelde vragen.

3. Opkomst van gesproken zoekopdrachten

Omdat steeds meer apparaten slim worden (‘smart’) en beschikken over bediening met je stem, verandert langzaam ook de manier waarop mensen informatie opzoeken. Kon je vroeger alleen maar een zoekopdracht intypen, nu kun je gewoonweg een vraag stellen aan je smartphone of slimme speaker. Denk hierbij aan Siri op de Apple telefoons en Google Assistent op slimme speakers als de Google Home.

Moet je nu opeens je hele website en content omgooien? Nee, dat niet. Maar je moet wel in gedachten houden hoe mensen nu en in de nabije toekomst gaan zoeken naar antwoorden op hun vraag. In plaats van ‘openingstijden Albert Heijn’ stelt men nu de vraag: ‘Tot hoe laat is de Albert Heijn open?’ en Google zoekt dan (vaak ook middels locatiebepaling) de openingstijden van het dichtstbijzijnde filiaal op. Probeer dit in je achterhoofd te houden als je content schrijft. Maak bijvoorbeeld kopjes aan waarin je een vraag stelt en geeft daaronder het antwoord weer. Zoals eerder vermeld noemen we dat soort lijstjes soms ook wel veelgestelde vragen of in het Engels FAQ (frequently asked questions). Bedenk altijd dat je probeert je potentiële klant te helpen met relevante informatie en schrijf vanuit de klantbehoefte.

BeeWebdesign: betaalbare en professionele WordPress-websites
BeeWebdesign: betaalbare en professionele WordPress-websites

4. Snelle weergave en optimalisatie van je webpagina

Naast het op orde hebben van de content (inhoud) van je webpagina’s, is het belangrijk om te zorgen dat de informatie snel op het scherm van de gebruiker verschijnt. Je moet rekening houden met zoekopdrachten via zowel de laptop of pc (groot scherm) als een klein apparaat (compact scherm). Hierbij spelen een aantal factoren een rol.

Responsief
Maak je website responsief. Dat wil zeggen dat de webpagina’s zich automatisch aanpassen naar de afmetingen van het scherm van het apparaat waarop de bezoeker je website bezoekt. Op een smartphone wordt dat dus een compacter menu en staat de informatie onder elkaar, waarbij de bezoeker naar beneden scrollt om de pagina te lezen. Is je website nog niet responsief? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op voor een vernieuwd ontwerp.

Optimaliseren
Door gebruik te maken van plug-ins, of een geoptimaliseerd thema (sjabloon) kun je zorgen voor een zo compact mogelijke code. Hoe compacter de code, hoe sneller je website laadt. Daarnaast kun je ook afbeeldingen aanpassen. Gebruik geen te grote afbeeldingen, maar comprimeer ze, zodat ze sneller geladen worden. Vroeger gebruikte men veel ‘toeters en bellen’ op websites, zoals sliders (diavoorstellingen) bovenaan, maar tegenwoordig geldt ‘less is more’. Voeg niet te veel overbodige ballast toe, maar focus je op de content en informatie die voor jouw potentiële klant/bezoeker van je website relevant is.

Hulp nodig of interesse in onze diensten?

Heb je na het lezen van deze tips vragen of wil je ons jouw website laten bouwen of optimaliseren? Neem dan gerust eens contact met ons op. We bespreken dan alle mogelijkheden. Een indicatie van de kosten voor een nieuwe website kun je op onze pagina met Prijzen vinden. Voor een gedetailleerde prijsopgave horen we graag van je!

We streven naar het binnen 24 uur of eerder beantwoorden van je vraag. Heb je een dringende vraag? Dan kun je ons altijd bellen op 06-27028768 van maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 en 18:00.

Menu